By dzieci z Ukrainy mogły kontynuować edukację
Kobiety i dzieci w większości uciekały przed wojną na ziemie polskie. Wiele z nich opuściło swoje domy, całe życie na Ukrainie i przyjechało z jedną walizką. Teraz mieszkają w wynajętym mieszkaniu lub pokoju z dziećmi. Matka jest w pracy, a dziecko w tym czasie jest w szkole lub uczy się online. W większości po przyjeździe do Polski ukraińscy uczniowie zaczęli składać podania i zapisywać się do polskich szkół. Znaczna część studiuje obecnie w polskich placówkach oświatowych. Ale byli też tacy, którym się nie udało z powodu braku miejsc w szkołach... Ze względu na brak miejsc w polskich szkołach konieczne stało się utworzenie dodatkowych placówek edukacyjnych dla dzieci, w których nauczanie odbywa się zgodnie z zaleceniami Ministerstwa Edukacji i Nauki Ukrainy. Do czynników, które spowodowały powstanie tego typu placówek (oprócz braku miejsc w polskich szkołach) zaczęto też dodawać problemy podczas nauki dzieci w polskich szkołach. Najczęstszym komentarzem rodziców, którzy rezygnują z polskiej szkoły, jest „to za trudne dla dziecka”. Przede wszystkim chodzi o trudność akademicką. Oznacza to, że zrozumienie materiału edukacyjnego w języku obcym jest trudne, a czasem wręcz niemożliwe. Drugim najczęstszym powodem jest niedostosowanie psychiczne dziecka. Z jakimi problemami najczęściej borykają się rodzice czas nauki dziecka w polskiej szkole? Z obserwacji możemy stwierdzić, że najbardziej bolesną kwestią jest język, za pośrednictwem którego rodzice wybierają dla swoich dzieci ukraińskojęzyczne placówki oświatowe. Jeśli chodzi o definicję stanu psychicznego, w tym przypadku mówimy o problemach psychicznych, na które cierpią ukraińskie dzieci. Należą do nich: brak zrozumienia języka i związane z tym poczucie zwątpienia, niska samoocena itp. To z kolei jest negatywne wpływa na przystosowanie społeczne i psychologiczne dziecka. I tak te problemy krążą w kółko. Kolejnym z powodów (nawet biorąc pod uwagę wystarczającą stabilność psychiczną) przechodzenia do ukraińskich szkół jest brak zrozumienia informacji z takich przedmiotów jak fizyka, chemia, matematyka itp. Do problemów można zaliczyć jeszcze: brak zrozumienia zwyczajów i kultury, mobbing. A co za tym idzie, nie przyczynia się również do pozytywnej adaptacji społeczno-psychologicznej i integracji ukraińskich dzieci z polskim społeczeństwem. Proces integracji powinien przebiegać płynnie i delikatnie. Jest to możliwe, jeśli dziecko kontynuuje naukę w języku ojczystym i jednocześnie uczy się nowego języka oraz stopniowo wprowadza wiedzę z nowego języka do znanych mu przedmiotów. Dzieci uchodźców z Ukrainy potrzebują stopniowego procesu adaptacji i socjalizacji w nowym środowisku❗️ Nasza Fundacja stara się stworzyć im wszystkie niezbędne warunki do dalszego procesu integracji w polskim środowisku, aby nawiązali nowe znajomości, w tym wśród Polaków, aby stali się towarzyscy i znów zaczęli marzyć Pilnie potrzebujemy wsparcia finansowego, aby opłacić koszty wynajmu pomieszczeń dla dzieci, które niestety drastycznie wzrosły w ostatnim okresie... Brak tych pieniędzy doprowadzi do tego, że dzieci stracą miejsce i możliwość kontynuacji edukacji w Polsce. Dziękujemy za każdą wpłatę i okazane wsparcie 💚