Jak szybko założyć komitet społeczny i zorganizować własną zbiórkę publiczną?
Masz zbiórkę na Siepomaga.pl i szukasz pomysłów na zapełnienie zielonego paska jeszcze szybciej? W tym artykule opiszemy jedną z popularniejszych form wsparcia zbiórki, jaką jest zbiórka publiczna.
Zbiórka publiczna — co to takiego?
Zbiórką publiczną jest zbieranie środków w gotówce w miejscu publicznym na określony, zgodny z prawem cel. Przykładem takiej zbiórki publicznej może być zbiórka pieniędzy przez wolontariuszy do puszek podczas różnych wydarzeń plenerowych, koncertów, festynów etc.
Czy posiadając zbiórkę na Siepomaga.pl mogę zorganizować zbiórkę publiczną?
Tak! Żeby to zrobić, musisz wykonać kilka kroków, które umożliwią legalne przeprowadzenie zbiórki publicznej. Po ich dopełnieniu możesz spokojnie zbierać darowizny podczas eventów i kwest, a następnie zasilić swoją zbiórkę na Siepomaga.pl
Jako osoba prywatna nie możesz założyć i prowadzić zbiórki publicznej, ale jako komitet społeczny, który potem wpłaci środki na subkonto w fundacji – już tak!
Jak założyć komitet społeczny?
Założenie komitetu społecznego jest bardzo proste. Potrzebne są minimum trzy osoby (np. pełnoletni podopieczny, rodzice i rodzina, koledzy), które zostaną wskazane w akcie założycielskim. Taki dokument nie musi być podpisywany u notariusza, więc nie wiąże się z żadnymi kosztami. W akcie założycielskim należy określić cel powołania komitetu, wskazać adres do korespondencji, oraz dane osoby, która ma być upoważniona do reprezentowania komitetu.
Za co odpowiada komitet społeczny?
Komitet społeczny, zwany również organizatorem zbiórki, ma tak naprawdę obowiązek dostarczenia do MSWiA dwóch dokumentów:
- Sprawozdania ze zbiórki z podaniem wysokości zebranych środków (należy przesłać w ciągu 30 dni od jej zakończenia. Nie można złożyć sprawozdania przed zakończeniem zbiórki. Prosty formularz dostępny jest na stronie http://www.zbiorki.gov.pl )
- Sprawozdanie z rozdysponowania zebranych środków (należy złożyć najpóźniej rok i 30 dni od zakończenia zbiórki publicznej w terminie 30 dni od zakończenia 12-miesięcznego okresu trwania zbiórki). Prosty formularz dostępny jest na stronie http://www.zbiorki.gov.pl
Jak założyć zbiórkę publiczną?
- Zbiórkę publiczną zgłasza się na portalu zbiorki.gov.pl wypełniając formularz.
- W formularzu należy wskazać nazwę zbiórki oraz komitetu (np. Zbiórka dla Nikosia, komitet społeczny drużyna Nikosia) i napisać, gdzie trafią środki ze zbiórki (np. wklej link do swojej zbiórki na Siepomaga.pl).
- Zgłoszenie odbywa się elektronicznie lub papierowo na urzędowym wzorze. Wzór zgłoszenia: http://www.zbiorki.gov.pl/zbiorki/publikacje/formularze.
- Do przeprowadzenia zbiórki wystarczy: poprawnie wypełnione zgłoszenie i akt powołanego komitetu społecznego.
- Jeśli na portalu zbiórek publicznych http://www.zbiorki.gov.pl pojawi się wnioskowane zgłoszenie wraz z nadanym numerem zbiórki publicznej, można zacząć działać!
Formalności dopełnione, co dalej?
Możesz zacząć zbierać środki! Podczas różnych wydarzeń, możesz zostawić puszki w zaprzyjaźnionych sklepach, kwestować wszędzie, gdzie masz możliwość. Poza działaniem w internecie to również dobry sposób zbierania środków na Twój cel!
Masz pytania? Napisz do nas: siepomaga@siepomaga.pl